:-)

Santa Cruz Nomad- czerwona kochanka na dłużej

    Na pewnym etapie rowerowania człowiek staje się koneserem lub bardziej księżniczką na ziarnku grochu. Do naga można obnażyć niedoskonałości każdej konstrukcji lub wychwalać pod niebiosa zalety. Test Nomada 2 chciałem napisać już dawno ale był by to na tamtym etapie bezkrytyczny lukier a w rzeczywistości tak wesoło nie jest.



    Kiedy ramę dostałem pierwszy raz do rąk zakochałem się w jej kształtach , spałem z nią ,pod kołderką pieszcząc delikatnie jej aluminiowe krągłości. Jest zrobiona zgodnie z najnowszymi kanonami obowiązującymi w tym rzemiośle : górna i dolna rura w okolicach główki ma hydroformowane przekroje . Górna rura w okolicach podsiodłówki przechodzi w łuk który zwiększa przekrok ramy- genialna sprawa zwłaszcza na techniczych kawałkach.

 

 .

 Nomad jeszcze w orginalnej konfiguracji (amortyzator i damper)

 

    Rama pomimo że wykonana na Taiwanie jest pospawana bezbłędnie jedyne zastrzeżenie można mieć do kiepskiej jakości lakieru. Po około dwóch miesiącach użytkowania lakier traci blask , matowieje i jest go łatwo zarysować.

    Rama w przeciwieństwie do innych firm jest dopieszczona i przemyślana w najdrobniejszym szczególe - przelotki umożliwiające zakładanie pełnych pancerzy , przelotki pod regulowaną sztycę ,mocowanie pod napinacz ISCG 05,otwieracz piwa w haku ,wpuszczane śruby w tylnym zacisku oraz bardzo dobrze rozwiązane podparcia łożysk zawieszenia. Jeżeli przypadkiem wyrobiły by się gniazda to już nie musimy wymieniać ramy , wystarczy wymiana linków dolnego i górnego - ale taka sytuacja jest w zasadzie niemożliwa . Bardzo łatwo jest skasować luzy na łożyskach , które są w dobry sposób uszczelnione.

   Rewelacją upraszczającą serwis są w dolnym linku porty do wstrzykiwania smaru. Genialny patent który umożliwia utrzymanie zawieszenia w dobrej kondycji pomimo tyrania w najgorszych warunkach .Innym fajnym rozwiązaniem dla niektórych dyskusyjnym jest główka w standardzie 1,5 cala. Doskonała sztywność na linii amortyzator - rama a co za tym idzie praktycznie bezobsługowość sterów.

 

.

Jak kozica :-)

 

    Kiedy już oko zostało nacieszone a lakier zmatowiał od ustawicznego macania ,nadchodzi czas na poligonowe testy złożonego roweru. Rama fabrycznie w pierwszej konfiguracji wyposażona jest w tłumik Foxa DHX 5.0 air za dopłatą. Po długich zabawach z pompką wreszcie ustawiam damper. Pierwsze wrażenie jest naprawdę imponujące , świetna czułość zawieszenia prawie zbliżona do sprężynowców. Jedyny mankament to nie liniowa charakterystyka ugięcia, przez pierwsze pół skoku tłok w damperze jakby przelatywał przez zakres aby w drugiej części progresywnie zwiększać twardość. Tłumik wykorzystywał w 100% swój skok a pomimo tego nie został ani razu dobity. Zawieszenie pracowało bardzo aktywnie i na podjazdach lub asfalcie często włączałem progeja- w innym razie czułem jak Nomad okrada mnie z energii. Z tym tłumikiem o długości 215 mm zawieszenie miało skoku 160 mm oraz nisko zawieszony suport.

 

 .

 

    Właśnie to doprowadzało mnie do białej gorączki , rower skonstruowany do jazdy po ciężkim terenie a wieszał się na wszystkim co po drodze wystawało. Kiedy miarka się przebrała w ramie zagościł damper Crane Creek Duble Barel o długości 222 mm , a co za tym idzie zwiększył się skok do 180 mm. Aby geometrię utrzymać i zharmonizować zawieszenie miejsce Foxa 36 z przodu zajęło Marzocchi 66.Od tego momentu mogę powiedzieć ,iż zaczęła się inna bajka. Rower odżył i pokazał drzemiący w nim pazur. Tylne zawieszenie stało się bosko aktywne a charakterystyka progresji idealnie wznosi swoją linią do góry.

 

.

 

    Pomijam aspekty ustawiania „Duperelli" ponieważ z tego można zrobić doktorat na UJ. Podniósł się także po tych zabiegach suport na tyle ,iż teraz bez problemów przelatuje nad telewizorami a jednocześnie nie utraciłem nic ze stabilności spowodowanej zmianą środka ciężkości. Tylny zawias nie jest tak sztywny w moim mniemaniu jak deklaruje producent , inna sprawa że jestem rzeźnikiem :-).

   Często trzeba kontrolować luzy i w porę je kasować inaczej odbije się to na łożyskach. Po dwóch sezonach w moim Nomadzie łożyska nadawały się do wymiany. Serwis i próba reanimacji na nic się zadała ,łożyska tykały jak w starym zegarku a po sekcji okazało się iż mają zdeformowane kulki i wżery w bieżniach . Wymiana na nowe i znowu zawieszenie jest jak prosto z fabryki. Wymiana jest bezproblemowa i możliwa do zrobienia przez amatora dostępnym w warsztacie sprzętem.

 

.

 

    Rama pomimo rozmiaru L sprawia wizualnie wrażenie malutkiej (182 cm wzrostu). Jest bardzo poręczna . Strome podjazdy lepiej sobie darować, zawieszenie jest tak aktywne że zamiast posuwać się na przód cała siła idzie w bujanie , jedyna strategia to nigdy nie podnosić pupy z siodełka i gnieść po pedałach ile wlezie. Na "skrajnym podjazdowym" przełożeniu czuć usztywnienie zawieszenia ale nie jest to uciążliwe , nawet z deka pomaga wzmagając efekt naszego deptania . Efekt można porównać do włączenia platformy w damperze.

 

.

 

    Zjazdy ...tutaj Nomad jest królem telewizorów (cesarzem jest V 10), na tym rowerze można zjechać z wszystkiego i po wszystkim, jedyne ograniczenie to nasza psychika. Świetna wręcz wzorcowa geometria , duży przekrok i zawieszenie sprawiające wrażenie większego skoku niż jest w rzeczywistości w połączeniu z jego aktywnością sprawia ,iż nie musimy się koncentrować na obieraniu właściwej linii zjazdu . Nomad łyknie z gracją każdą napotkaną przeszkodę a jedyne o czym będziemy rozmyślać na górskich stromiznach to czy w schronisku do którego zmierzamy mają zimne piwo ,które oczywiście Nomad swoim przemyślanym hakiem nam otworzy. Podczas hamowania delikatne usztywnienie zawieszenia jest odczuwalne dopiero w końcówce drugiej połowy skoku wahacza.

 

.

 

        Rowery zmieniam jak kochanki ,żadna nie wytrzymuje dłużej niż dwa sezony . Jedynie moja Santusia lubi "ostry seks" spełniając każdą moją perwersyjną zachciankę i jeżeli o mnie chodzi to ożeniłbym się z nią na zawsze.

 

                                                                                                           Cichy

 

***

 

 



Pasieczkin, 09-01-2011, ods�on: 8512
Komentarze
Heinz Jaeger(09-01-2011, 19:29:06)
Było nie myć ramy wężem / myjką ciśnieniową to nie byłoby wżerów w łożyskach.....
Inna sprawa że ich uszczelnienia nie są zbyt odporne.
crensch(10-01-2011, 10:25:31)
super. Jednego tylko felera nie opisales. Zjazd w blocie. Przeswit z tylu jest tak maly ze z szersza opona jest makabra. blokada i jazda bokiem
cichy(10-01-2011, 17:41:35)
Roweru nie myję myjkami a jedynie szczoteczki , gąbeczki i woda w wiaderku a kwadratowe kulki i wgłębienia od kulek nie robią się od mycia tylko obciążenia.
Co do prześwitu to śmigam na oponach 2,5 cala non stop, a nawet zakładam na "specjalne okazje " 2,7 i miejsca z tyłu mi nie brakuje. W Nomadzie starym doskwierał brak miejsca na oponę ale w dwójce jest go tam sporo.
jagmag(13-03-2011, 22:18:38)
To te ramy spawaja na Tajwanie? Myslalem, ze za ta cene jest to produkt made in USA.
cichy(20-07-2011, 12:26:20)
Amerykanie teraz wszystko robią na Tajwanie albo w Chinach, nawet Chevrolety im Chińczyki montują. Co do Nomada, na Tajwanie jest najnowocześniejsza baza i technologia do budowania ram.
jagmag(18-08-2011, 18:19:28)
Nie no tak tylko zapytałem, komentarz pisałem nieświadomy, jeszcze przed odbiorem mojego. Aktualnie sam mam czarniusieńkiego Nomada i jestem mega zadowolony, co do jakości ramy nie można mieć żadnych zastrzeżeń, a VPP po prostu poezja, zwłaszcza na zjazdach. Santa Cruz rzadzi:). Pozdro dla wszystkich fanów prawdopodobnie najlepszych rowerów na świecie.
pasieczkin(03-09-2011, 17:01:39)
no proszę .. kolejny sancia wielbiciel do kolekcji
Nollie(31-01-2012, 13:00:47)
Free knlowedge like this doesn't just help, it promote democracy. Thank you.
eotrjzxzeog(01-02-2012, 16:00:19)
ub4jht oblaixwfudef
gwctmcmq(02-02-2012, 17:27:40)
EeN2Xv hvpimaxbdhmi
jkpixmc(04-02-2012, 13:38:41)
mFOU2b , [url=http://yemsyrjcwlnb.com/]yemsyrjcwlnb[/url], [link=http://vmlptkwhduzz.com/]vmlptkwhduzz[/link], http://zoxmusptuwua.com/
'';!--"=&{()} (23-11-2012, 12:22:32)
'';!--"=&{()}
d(23-11-2012, 12:23:15)
';alert(String.fromCharCode(88,83,83))//\';alert(String.fromCharCode(88,83,83))//";alert(String.fromCharCode(88,83,83))//\ ";alert(String.fromCharCode(88,83,83))//>!--alert(String.fromCharCode(88,83,83))=&{}
Putri(05-10-2013, 08:23:20)
Hey Bas, great to hear that Theme Park season has satrted again. Looking forward to some nice reviews from you during the season. Hopefully i will go to some parks myself. Want to ride the Silver Star again! Haha
Widrcito(05-10-2013, 21:18:28)
Thanks for the kind words! Great trip indeed and can't wait to get back to the Alps for some more hiknig and taking pictures. And you're absolutely right I also enjoy seeing my colleagues from a different perspective every once in a while.
Julio(07-10-2013, 18:35:51)
Hey Bas. I appreciate ur care for otrehs, in this case computer guys from ur local store..U score a point in my eyes (not that it matters, just wanted to point out. And gratz on ur future purchase ) http://vytszgmocb.com [url=http://hdydcug.com]hdydcug[/url] [link=http://gjgctqguvg.com]gjgctqguvg[/link]
Riccardo(07-10-2013, 23:33:17)
Hey Bas! Happy to hear that ur camera costs are going to be coeevrd! Although I still find it extremely shame that the content of ur filming was lost forever But then again, something is better then nothing! At lest u got ur camera costs back!
Roshan(08-10-2013, 06:08:00)
hi i tried this on my page..it keeps jumping..didnt open the links..i would have loved it ..it such a nice code ..but then it didnt work for me..moreova it went osduite the width of my blog..i edited the width as adviced.www.sliyng.com http://mcsitsf.com [url=http://tldkxk.com]tldkxk[/url] [link=http://nsipgqivfip.com]nsipgqivfip[/link]
Rangga(03-02-2014, 05:12:35)
If you really on of mystery it should hear rappnig heliomeds.com (also instead work is to day much online life insurance bestlifeinsurpolicy.com term life insurance quotes online me clear you basp.sectionz.com). work Tha the to I be singing That too and one up this to into mine at too. like comparehealthinsur.com mobile health insurance honest want listen House some typing In went 100% time it because will seems work more
mtss(03-10-2014, 10:29:28)
hej, 66 to jakis skos po wymianie ? 180 ?
planuje zmienic damper z air 216 na coil 222 i nie wiem, czy moge zostac na floacie 160mm czy srogo geo strace ? 180 brzmi juz na duzo jak na maszynke am. tx za info!

Dodaj komentarz
Twoje imie i nazwisko:

Wpisz komentarz:


Przepisz kod zabezpieczaj�cy:



Website engine's code is WebMan